artificial intelligence - environment

Merhabalar, bugun önceki yazımda PEAS‘ı anlattıktan sonra Environment  yani Ortam hakkında birşeyler anlatmaya çalışacağım. Yani PEAS‘ın E’si üzerinde duracağız. İsterseniz PEAS‘i anlattığım yazıya buradan ulaşabilirsiniz.

Evet. Konumuza başlayalım. Environment dilimizde ortam anlamına geliyor. Ajanımızın bulunduğu ortamı ifade ediyor. Örneğin ; bir arabayı ajan olarak düşünürseniz trafik onun ortamı, kendi kendine temizlik yapan bir robot için temizlik yaptığı mekan, vb.. bu mekanlar Enviroment kavramının içine giriyor.

Şimdi bu ortamın bazı özelliklerinde  bahsedelim.

İlk niteliğimiz Observable. Bu nitelik aslında görünürlük anlamına geliyor. Ajanımızın bulunduğu ortam Ajanımız tarafından tamamen bilinebiliyorsa o ortam observable’dır. Bu observable olma durumunun bazı seviyeleri var. Eğer ortam tamamen görünür ise biz bu durumda ortama fully observable diyoruz. Eger bir kısmı görünür durumda ise partial observable diyoruz.

Bir diğer niteliğimiz ise ortamın Deterministic olma durumu. Deterministic‘te aslında belirgin demek. Yani ortamımızdaki her hareket belirgin anlamına geliyor. Örneğin santranç oyununda her taşın yapabileceği hareketlerin belli olması gibi.

Başka bir nitelik ise Episodic. Eğer ortamımız bölümlerden oluşuyor ise biz bu durumda ortamımızın episodic olduğunu söylüyoruz.

Bir diğeri Static. Eğer ortamımız bir kere oluşuyor ve hep ilk hali gibi kalıyor ise yani bir dinamiklik soz konusu yok ise o ortam static‘tir. Örneğin evinizde siz dolaşsanız bile eşyalarınızın yeri hiç değişmiyorsa eviniz static bir ortamdır.

Niteliklerimizden bir diğeri ise Discrete. Kelime anlamı olarak ayrık demek. Yine örneğin satranç ve tavla her hareket ayrı ayrı ve tam yapılmaktadır. Örneğin piyon %75 ile şeklinde bir durum söz konusu değildir.

Ve benim anlatacağım son durum ortamın Single-agent olması durumu. Eğer karşımızda bir tane başka ajan var ise ortam Single-agent bir ortamdır. Örneğin bir karakter ile karşı karşıya oynadığınız oyunlar olabilir.

Bu yukarıdaki durumlar aynı anda birlikte bulunabilirler. Santranç oyunu hem observable hemde discrete‘dir.

Şimdi aşağıda bir tablo halinda bu durumları bir kaç farklı örnekte ifade edeceğiz.

artificial intelligent-environment-yapay zeka[1]

Solitare bir kart oyunu, Backgammon tavla, diğerlerini muhtemelen tahmin edebilirsiniz 🙂

Yukarıda ki tabloyu biraz yorumlayacak olursak ;

Solitaire ve tavla observable bir ortam iken internet tam olarak her yerinin görünür olmadığı bir ortam olduğundan NonObservable bir ortam. Yada  gördüğünüz üzere oyunlar ayrık yani sınırları belirgin hamleler ile oynanan discrete bir ortam sayılırken taksi birçok farklı hareketin farklı ölçülerde yapıldığı discrite olmayan bir ortam.

Bu yazımı burada bitiriyorum. Öğrendiklerimi kısaca yazmak için hem kendime hem sizlere notlar olsun diye yazmaya çalışıyorum. Soru ve öneriliriniz olursa lütfen yazmayı unutmayın.

İyi çalışmalar..

Kaynaklar

[1] Artificial Intelligence Modern Approach Third Edition Presentations Chapter 2